دسته بندی نشده

آیا باید تشکم رو عوض کنم؟ 7 نشانه اساسی و مهم برای تعویض تشک + فروشگاه پیشنهادی

کی باید تشک تعویض شود

دسترسی سریع به عناوین مقاله

کالاهای مصرفی معمولاً طول عمر معینی دارند و بعد از گذر مدت زمان، کارایی اولیه خود را از دست می‌دهند. اگر تخت دارید، قطعاً تشکی روی آن قرار گرفته است که هر شب روی آن می‌خوابید و استراحت می‌کنید. باید بدانید تشک نیز مانند سایر کالاهای مصرفی، بعد از مدتی استفاده کارایی و توان اولیه خود را از دست می‌دهد و دیگر نمی‌توانید خواب باکیفیت و خوب را روی آن تجربه کنید. این مسئله کاملاً طبیعی است و برای تمامی تشک‌ها دیر یا زود رخ می‌دهد.

این که هر تشک چقدر کارایی دارد، کاملاً به مدل، نوع و برند انتخابی خود شما بستگی دارد؛ اما به طور کلی هر تشک بین 6 تا 10 سال کارایی دارد و بعد از آن، مانند روز اول برای شما کار نمی‌کند. اگر در این موقعیت برای تعویض تشک خود اقدام نکنید، به سلامتی و بدن خود آسیب‌های گاهاً جبران ناپذیر وارد می‌کنید و برای خود مشکل به وجود می‌آورید. در این مقاله آموزشی، مهم‌ترین نکات و نشانه‌هایی را بیان می‌کنیم که اگر تشک شما آن‌ها را دارد، باید سریعاً به فکر تعویض آن و خرید یک تشک نو باشید. با ما همراه باشید.

برای خرید تشک شیراز به صورت مستقیم از کارخانه تشک زدیکس بر روی آن کلیک کنید.

تعویض به موقع تشک، یک امر ضروری!

چرا تشک خود را تعویض کنیم؟

اگر از تشک استفاده می‌کنید، لطفاً دیر یا زود به فکر تعویض آن باشید! اگر تشک خود را به موقع تعویض نکنید، مشکلات و معایب زیر شما را همراهی می‌کند:

  • خواب بی‌کیفیت
  • خستگی و کوفتگی بدن
  • به هم خوردن زمان خواب
  • آسیب به برخی نواحی بدن مانند کمر و گردن
  • عدم احساس راحتی هنگام خواب

داشتن خواب باکیفیت به عوامل و معیارهای بسیار زیادی بستگی دارد و یکی از آن‌ها، استفاده از تشک باکیفیت است. با تعویض به موقع تشک خود، از تمامی معایبی که عنوان کردیم جلوگیری می‌کنید و مهم‌تر از همه، احساس بهتری دارید! خواب در خلق‌وخوی شما تأثیر بسزایی دارد و با داشتن یک تشک نو، خواب باکیفیت‌تری تجربه می‌کنید. قبل از شروع موارد، باید بگوییم که اگر تمامی نکات برای تشک شما پیش نیامده است و فقط یک الی دو تا از آن‌ها را دارا هستید، می‌توانید با برعکس کردن سطح تشک، عملکرد آن را امتحان کنید. در برخی مواقع، این راهکار باعث می‌شود از تشک برای مدت زمان بیشتری استفاده کنید و نیاز به تعویض نداشته باشید. لازم به ذکر است که ساختار برخی تشک‌ها به گونه‌ای است که لایه‌های درونی به ترتیب و بر اساس اصول قرار داده شده‌اند و انجام این کار، کمکی نمی‌کند.

 

7 نشانه برای تعویض تشک

در ادامه به مهم‌ترین مواردی اشاره می‌کنیم که اگر آن‌ها را دارا هستید، باید سریعاً برای تعویض تشک خود اقدام کنید.

  • صدا دادن بدنه تشک
  • تغییر حالت تشک
  • درد در ناحیه کمر
  • عدم تعادل در بدن
  • انتقال حرکت بیش از حد
  • حس بد بعد از بیداری
  • تغییر ظاهر و شکل تشک

توضیحات مربوط به هر مورد را در ادامه برایتان ارائه می‌دهیم.

 

1. صدا دادن بدنه تشک

تابه‌حال برایتان پیش آمده است که روی تشکی دراز بکشید و احساس کنید فنرها یا لایه‌های داخلی آن به دلیل فرسودگی یا فشار زیاد در طی سالیان، کارایی اولیه خود را از دست داده باشند و صدا دهند؟ تشک‌های قدیمی و آن‌هایی که در لایه‌های زیرین خود از فنرهای منفصل یا متصل استفاده کردند، بعد از چندین سال استفاده، کارایی اولیه خود را از دست می‌دهند. زمانی که روی این تشک‌ها می‌خوابید، به هنگام تکان خوردن و تغییر جهت خواب از زیر تشک صدای «جیرجیر» فنرها را احساس می‌کنید. اگر مدتی است این صدا را می‌شنوید، باید برای تعویض تشک خود اقدام کنید.

برخورد بدن با لایه‌های زیرین

در برخی از تشک‌های بی‌کیفیت، بعد از استفاده برای طولانی مدت کیفیت و ضخامت لایه بالایی از بین می‌رود و هنگام دراز کشیدن در برخی از قسمت‌های تشک، متوجه می‌شوید که بدنتان با فنرها یا برخی لایه‌های زیرین برخورد می‌کند. اگر چنین حسی تجربه کردید، تشک عملاً بدون کاربرد است و به بدنتان آسیب وارد می‌کند.

 

2. تغییر حالت تشک

تعویض تشک

اگر تشک شما حالت خود را به طور کلی از دست داده است، دیگر کارایی اولیه را ندارد و باید عوض شود. وقتی از تغییر حالت صحبت می‌کنیم، منظورمان تغییر کارایی است؛ برای مثال تشک‌هایی که بدنه سفت و تخت دارند، باید این حالت را در تمامی مواقع حفظ کنند و حتی اگر فرد دارای اضافه وزن باشد، حالت تشک حفظ شود.

اگر تشک شما بدنه و سطح سفتی داشته است و بعد از چندین سال احساس می‌کنید بعد از خوابیدن روی آن، به درون بدنه فرو می‌روید، به این معناست که تشک تغییر حالت داده است و لایه‌های زیرین دیگر پاسخگوی شما نیستند. راه دیگری برای تشخیص این مسئله نیز وجود دارد. کافی است روی تشک خود دراز بکشید و اطراف تشک را مشاهده کنید؛ اگر اطراف تشک حالت برانگیخته پیدا کرد و به نوعی به سمت بالا مایل شد، به این معناست که چهارچوب و اسکلت اولیه تشک دستخوش تغییر شده است و دیگر قابل استفاده نیست.

 

3. درد در ناحیه کمر

تشک‌های نامناسب و آن‌هایی که کارایی اصلی خود را از دست‌ داده‌اند، موجب بروز درد می‌شوند و به بدن شما آسیب وارد می‌کنند. اگر مدتی است که بعد بیدار شدن از خواب، نواحی پایینی کمر یا گودی کمر شما درد می‌کند، سریعاً برای تعویض تشک خود اقدام کنید. تشک‌ها با مکانیزم و ساختار بخصوصی طراحی می‌شوند و هدف این ساختار، این است که فشار وارده بر بدن شما را به حداقل برساند و با نگه داشتن بدن شما در حالت صاف و استاندارد، تجربه داشتن خوابی خوب را برای شما رقم بزند. زمانی که تشک کارایی خود را از دست بدهد، این ساختار به هم می‌ریزد و بدن شما به جای تجربه احساس رهایی و دفع تنش‌ها، سنگینی و درد بیشتری را تجربه می‌کند.

هشدار: توجه داشته باشید که تمامی دردهای بعد بیداری از خواب مربوط به تشک نیست؛ اگرچه اکثر آن به تشک و نوع خواب برمی‌گردد. اگر این مسئله را جدی نگیرید و تشک خود را تعویض نکنید، باید به زودی انتظار مسائلی مانند دیسک کمر یا درد شدید در ناحیه ستون فقرات خود را داشته باشید.

4. عدم تعادل در بدن

هنگام خواب روی تشک استاندارد، بدن در حالت طبیعی خود قرار می‌گیرد و ستون فقرات فرم S مانند پیدا می‌کنند. زمانی که تشک قدیمی می‌شود و به نوعی خراب شده است، احساس تعادل اولیه را به شما انقال نمی‌دهد و کمر در حالت خوابیده از شکل S خارج می‌شود. اگر هنگام خواب احساس می‌کنید ناحیه پا یا پایین کمر با بالاتنه در یک راستا نیست و یکی از آن‌ها پایین‌تر قرار می‌گیرد، به این معناست که تعادل درون تشک وجود ندارد و کارایی آن از بین رفته است. این مسئله در اکثر تشک‌ها خود را به شکل گودی نشان می‌دهد؛ به این شکل که مصرف کننده بعد از دراز کشیدن روی تشک برای حدود 30 دقیقه، متوجه می‌شود که ناحیه پایینید کمر در ارتفاع پایین‌تر قرار می‌گیرد و قسمت مرکزی تشک گود شده است.

 

5. انتقال حرکت بیش از حد

زمانی که شما روی تشک خود تکان می‌خورید، تشک بر اساس ساختار و انرژی وارد شده بر آن، واکنش نشان می‌دهد و تکان می‌خورد. به این مسئله، انتقال حرکت گفته می‌شود. زمانی که تشک برای مدت بسیار زیادی استفاده شود، انتقال حرکت را بیش از حد انجام می‌دهد. به‌طوری که اگر تخت خود را با کسی شریک باشید و او کنار شما بخوابد، حرکت و تغییر جهت خواب شما را به صورت کامل متوجه می‌شود و حتی ممکن است از خواب بیدار شود! حتی لرزش‌های کوچک و تغییر جایگاه دست یا پا، موجب لرزش بدنه تشک و انتقال حرکت بیش از حد می‌شود.

 

6. احساس بد بعد از بیداری

اگر همیشه بعد از خوابیدن روی تشک خودتان، احساس بدی دارید و بدنتان هنوز خسته است، باید از درست بودن تشک یا سازگاری آن با بدنتان مطمئن شوید. برای اطمینان پیدا کردن از این مسئله، جایگاه خواب خود را برای یک الی دو هفته تغییر دهید و ببینید آیا هنوز با احساس بد از خواب بیدار می‌شوید یا خیر.

تشک بی کیفیت عامل بی خوابی

بدخوابی

اگر مدتی است که بدخواب شده‌اید و به راحتی نمی‌خوابید، تشک خود را مورد بررسی قرار دهید. این امکان وجود دارد که بدن شما نسبت به لایه رویین تشک واکنش نشان دهد و در نتیجه نتوانید به خواب فرو بروید.

گرمای بدن بعد از بیداری

اگر همیشه بعد از بیداری احساس گرمای بیش از حد دارید، می‌تواند به قدیمی بودن تشک ربط پیدا کند. تشک‌ها اکثراً دارای منافذ عبور هوا هستند که با به گردش انداختن هوا، از تعرق و گرما جلوگیری می‌کنند. این منافذ بعد از چندین سال استفاده، به دلیل نشست گردوغبار کارایی اولیه خود را از دست می‌دهند و دیگر حرکت هوا را به انجام نمی‌رسانند؛ در نتیجه موجب بروز گرما برای مصرف کننده می‌شوند.

 

7. تغییر ظاهر و شکل تشک

اگر تشک شما از ظاهر افتاده است و واقعاً کهنه شده است، آن را بشویید. اگر بعد از شستشوی تشک، هنوز مشکل برطرف نشده است، به این معناست که تشک خیلی قدیمی شده و باید برای تعویض آن یا حداقل تغییر روکش اقدام کنید. لازم به ذکر است که علاوه بر تغییر ظاهر و شکل، باید به بوی تشک نیز توجه داشته باشید. اگر تشک برای مدت بسیار زیادی استفاده شود و مورد شستشو نیز قرار نگیرد، بوی بدن را به خود می‌گیرد.

منبع: 

https://www.cnbc.com/2023/08/26/heres-how-often-you-should-change-your-mattress-and-what-it-will-cost.html

خرید تشک جدید از کارخانه زدیکس

اگر مواردی که در بالا عنوان کردیم شامل شما می‌شود، به این معناست که باید برای خرید یک تشک نو سرمایه‌گذاری کنید. پیشنهاد می‌کنیم تشک مورد نظر خود را از کارخانه تشک زدیکس به صورت مستقیم تهیه کنید.

زدیکس با بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی برای تولید تشک، بهترین و باکیفیت‌ترین تشک‌ها را به مشتریان ارائه می‌دهد. تمامی مواد و متریال به کار رفته در ساختار تشک‌های زدیکس، درجه یک هستند و برای حداقل 6 تا 10 سال کارایی دارند. تمامی تشک‌ها با مهلت تست و گارانتی ارائه می‌شوند.

مجموعه ما برای داشتن اعتبار بیشتر و راحت کردن خیال مشتری، تمام مجوزهای مربوط به تولید تشک را دریافت کرده است که با مراجعه به پایین وب‌سایت یا صفحه مجوزها، جزئیات را به صورت کامل مشاهده می‌کنید. ما برای فروشگاه اینترنتی خود پشتیبانی آنلاین در نظر گرفته‌ایم و پاسخگوی تمامی سؤالاتتان هستیم. اگر قصد دارید اطلاعات بخصوصی کسب کنید، کافی است با چت آنلاین موجود در تمامی صفحات سایت ارتباط برقرار کنید. به یاد داشته باشید که محیط و لوازم خواب شما، اهمیت بسیار بالایی دارد و خرید یک تشک خوب، به جای هزینه، سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید؛ سرمایه‌گذاری‌ای که باعث افزایش سلامتی و تضمین حال خوب شما می‌شود.

سخن پایانی

به یاد داشته باشید که تشک‌ها نقش مهمی در خواب ما ایفا می‌کنند و باید به موقع برای تعویض آن‌ها اقدام کنیم. این مسئله تا حدی مهم است که باید بگوییم روی زمین خوابیدن، از خوابیدن روی تشک بی‌کیفیت و بدون کارایی بهتر است! آیا شما تجربه خوابیدن روی تشک قدیمی و بدون کارایی را داشته‌اید؟ دیدگاه و تجربه خود را زیر همین مقاله بنویسید.

 

سوالات متداول آیا باید تشکم رو عوض کنم؟

همان‌طور که تحقیقات و تجربه نشان داده است، بهترین راه برای تمیز کردن تشک استفاده از مواد شوینده فاقد حساسیت و آب گرم است. با استفاده از مواد شوینده و آب گرم، می‌توانید لکه‌های موجود روی قسمت رویی تشک را به صورت کامل از بین ببرید.

برای پاک کردن لکه روی تشک، مقداری صابون را با آب سرد ترکیب کنید؛ سپس به واسطه پارچه، آن را به قسمت لکه روی تشک بکشید. این کار را به صورت سطحی و آرام انجام دهید تا خیسی پارچه به لایه‌های زیرین تشک منتقل نشود.

اگر بعد از شستشوی تشک آن را به صورت کامل خشک نکنید، مقداری نم و رطوبت درون لایه‌های زیرین تشک باقی می‌ماند و این احتمال وجود دارد که به سایر لایه‌ها و قسمت‌های دیگر تشک آسیب وارد شود؛ همچنین اگر حجم خیس بودن تشک زیاد باشد، بعد از مدتی بوی رطوبت شکل گرفته درون تشک شما را اذیت می‌کند و حین خوابیدن روی تشک، راحت نخواهید بود.

میانگین امتیازات:5 - (از 1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *